Eva in het Europees Parlement

Het Model European Parliament (MEP) is een simulatie van het Europees Parlement. Jongeren uit de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs bedenken oplossingen voor grensoverschrijdende problemen binnen de Europese Unie. Als ‘Europarlementariërs’ maken ze kennis met het proces van Europese besluitvorming en krijgen ze inzicht in de samenwerking tussen de verschillende EU-lidstaten. In Nederland kent het MEP vier verschillende niveaus: school, provinciaal, nationaal en internationaal. In februari debatteerden 17 leerlingen uit klas 4 in raadzaal van het gemeentehuis. Tien van hen zijn geselecteerd om deel te nemen aan de MEP-conferentie in Arnhem. Eva was één van de deelnemers, lees hieronder haar verslag.

“In mei deed ik mee aan het Model European Parliament in Arnhem, een mooie ervaring. De week begon in het provinciehuis met een landenspeech van alle delegatieleiders. Onze groep vertegenwoordigde België en Georgina gaf een superleuke speech over ons mooie buurland. Daarna gingen we brainstormen met onze commissies. Ik zat in de commissie ECON; Economische en Monetaire zaken. In het begin was het even wennen omdat ik niemand kende, maar na de teambuilding voelde ik me helemaal op m’n plek. Aan het eind van de dag vertrokken we naar ons gastgezin. Samen met Eline zat ik bij een superlieve familie in Zevenaar waar we heel gastvrij werden ontvangen. De volgende dag werd er vergaderd over de resoluties. Dat is waar het allemaal om draait. Elke commissie krijgt een vraagstuk en schrijft daar een resolutie voor. Mijn groepje moest een oplossing bedenken voor de inflatiecrisis.

Het was ploeteren

Samen met mijn commissie zat ik in het gemeentehuis, met microfoontjes en al, hard te debatteren of iets nou wel of geen goed idee was. Na acht uur lang te hebben geploeterd waren we eindelijk klaar, tijd om met nieuwe vrienden gezellig uit eten te gaan. Woensdag werden de puntjes op de i gezet. Weer vergaderen, dit keer (gelukkig) maar tot één uur. Toen werden de resoluties ingeleverd! Na afloop kwamen we met alle delegaties bijeen op het Stedelijk Gymnasium Arnhem en bekeken we de resoluties. ’s Avonds gingen we lobbyen in Dudok; iedereen ervan overtuigen dat de resolutie van jouw commissie toch echt heel erg goed is. Op donderdag was de beoordeling. Met ongeveer 130 Europarlementariërs zaten we weer in de raadszaal, dit keer om kritische vragen te stellen. Er werden voor- en tegenspeeches gegeven, debatpunten geopperd en er werd gestemd. Na heel wat gefrustreerde blikken was mijn commissie aan de beurt. Hier kwam het allemaal op aan; met zijn allen hadden we hard gewerkt en nagedacht over dé oplossing op de inflatiecrisis. Na een zenuwslopende telling van de stemmen kwam de verlossende uitspraak: de resolutie van ECON is aangenomen! Een groot feest natuurlijk en iedereen was ontzettend tevreden. Op vrijdag werden de overige resoluties behandeld. Na een heerlijke BBQ namen we afscheid van iedereen.

Al met al was het een leuke, leerzame week en ik heb er van genoten! Hopelijk geeft dit een beter beeld van het MEP en is helder waarom leerlingen die geselecteerd zijn voor deze conferentie in het voorjaar opeens een week van school wegblijven.”

Bedankt voor het lezen,

Eva

Bekijk hier het volledige programma van de MEP-week 2023 in Arnhem.