Expositie voor het Rijksmuseum van Oudheden

Voor de Geo Future School module seksuele diversiteit in klas 2 heeft een groep leerlingen het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden als externe opdrachtgever. Hun opdracht is het opstellen van een expositieplan over seksualiteit.

Elk werkgroepje heeft een subthema gekozen van seksuele diversiteit in relatie met de Oudheid. Aan alles was (meer of minder 😉) gedacht: welke kunstwerken en waarom juist die, in welke volgorde, met welke informatie, hoe die informatie gebracht moest worden (audiotour, QR, bordjes, speurtocht enz.), welke PR vooraf nodig was, enz.

De afwisseling was groot, het enthousiasme van de leerlingen voelbaar. Drie uur lang keek en luisterde een conservator van het RMO mee en stelde zij vragen: ‘Hoe weet je zeker dat het hier gaat om een liefdesrelatie tussen twee mannen, is het niet vader en zoon?’, ‘Waarom zetten jullie juist Zeus centraal in jullie tentoonstelling?’, ‘Kun je je voorstellen dat sommige ouders of opa’s en oma’s misschien deze tentoonstelling niet met (klein)kinderen willen bezoeken?’, ‘Vind je een quiz die opgedeeld is in een categorie voor mannen en een categorie voor vrouwen wel goed passen bij dit thema?’

Dat deze vragen de leerlingen enorm aan het denken zetten, bleek direct in de presentaties van de groepjes die volgden. Daar werden de leerlingen iets voorzichtiger in hun uitspraken: ‘Je zou dit natuurlijk ook anders kunnen interpreteren, maar wij denken dat…’ Ook de feedback op de vaardigheid presenteren (de docenten hebben gelet op stemgebruik) werd door de groepjes direct opgepakt. Mooi om het leren zo zichtbaar te krijgen! #lerenvoorhetleven.