Jezelf kunnen zijn in de moderne samenleving

Begin april hebben de leerlingen van klas 2 de module Seksuele diversiteit afgerond. Een onderwerp dat heel dichtbij komt… Hoe ervaar ik mijn eigen seksualiteit en hoe kijk ik naar de ander? Hoe verwoord ik wat ik denk of vind zonder de ander te kwetsen? Hoe reageren mijn klasgenoten als ik iets persoonlijks vertel? Mag ik vanuit mijn persoonlijke overtuiging of geloofsovertuiging ook hardop nee zeggen tegen bepaalde dingen of word juist ík dan buitengesloten? Dus bepaalden de leerlingen eerst wat de voorwaarden waren voor ‘veiligheid’ tijdens het werken aan deze module. En toen ze allemaal een regel of voorwaarde op het bord hadden geschreven, besloten ze dat er best gelachen mocht worden, zolang het maar geen uitlachen was. En waren ze blij dat ze juist in deze module zelf de groepjes mochten samenstellen.

Ander perspectief

Drie gastsprekers vertelden over de manier waarop mensen uiting kunnen geven aan hun seksualiteit en hoe dit verschilt per tijdsperiode of cultuur. Het Cultuur- en Ontspannings Centrum (COC) was interactief met leerlingen bezig rondom veiligheid en acceptatie van alle vormen van seksualiteit of seksuele voorkeur, gender etc. De leerlingen moesten letterlijk in beweging komen om openlijk te laten zie waar ze voor stonden. Leerlingen van de Gender and Sexuality Alliance (GSA) vertelden hun persoonlijke verhaal, eerlijk en kwetsbaar. Aan de manier waarop klas 2 hun vragen formuleerde, hoorde je dat ook zij die kwetsbaarheid hadden opgemerkt. Onze overbuurman Maarten Kater, rector van de Theologische Universiteit Apeldoorn, liet het christelijk perspectief zien. Met een tekening beeldde hij uit hoe de wereld in snel tempo veranderd was van een ‘kleine ik’ in een gemeenschap binnen de invloedssfeer van een ‘grote God’ naar een ‘grote ik’ in een gemeenschap binnen de invloedssfeer van een ‘eventuele, kleine God’. En wat dat betekent voor ons denken over lichaam en geest. Er werd heel goed geluisterd en er werden pittige vragen gesteld. Drie sprekers, drie heel verschillende lessen, drie totaal andere perspectieven. Hoe leerzaam was dat!

Eindopdracht
28 maart waren de leerlingen aan het woord op de eerste verdieping van het hoofdgebouw. Wat half januari begon als drie nieuwsgierige klassen, was in de loop van de weken uitgegroeid tot drie groepen experts. Tijdens de afsluitende bijeenkomst presenteerden alle leerlingen hun werk aan de opdrachtgevers. Na afloop van hun presentatie kregen ze van de docent feedback op de vaardigheid presenteren. Daarnaast gaf de opdrachtgever feedback op de inhoud van het plan. Leerlingen werden allereerst bedankt voor hun idee, vervolgens waren er kritische vragen en/of feedback.

Klik op de onderstaande knoppen om meer te lezen over de eindopdrachten van deze module.