Tips voor de gemeente Apeldoorn

In opdracht van de gemeente Apeldoorn heeft een groep leerlingen zich verdiept in hun eigen woonomgeving. Hoe zit het met met de acceptatie van seksuele diversiteit in de gemeente Apeldoorn? Welke tips hebben de leerlingen voor de gemeente zodat de LHBTIQ⁺-community zich nog prettiger voelt in Apeldoorn en omgeving?

Zo kwam het voor dat er een Geo Future School-les was met een leeg lokaal. De leerlingen waren namelijk allemaal buiten school onderzoek aan het doen. Een aantal leerlingen zocht in de winkelstraat naar een genderneurtraal toilet. Er ging een groepje naar het gemeentehuis om te vragen of ze een X in hun paspoort konden krijgen. En er stonden leerlingen bij het gaybra-pad om voorbijgangers te vragen wat de gemeente zou moeten doen. Er ontstonden de beleidsplannen en presentaties: ‘Een genderneutraal toilet in de binnenstad’, ‘Geen discriminatie meer, iedereen mag een X in het paspoort’ en ‘Van informeren, via accepteren naar normaliseren’.

Na afloop stelde Corrine van der Kolk van Regenbooggemeente Apeldoorn kritische vragen: ‘Wiens taak is het om de burgers te informeren?’, ‘Denk je dat ouderen ook QR-codes scannen?’, ‘Zou er één genderneurtraal toilet moeten komen, of drie aparte toiletten (mannen, vrouwen en genderneutraal)?’

Leerlingen werden door de feedback echt aan het denken gezet en raakten met elkaar in discussie over de antwoorden. En na afloop was er de uitnodiging voor een bezoek aan het gemeentehuis. Leerlingen kunnen zo zien en ervaren hoe de gemeente werkt en welke stappen er genomen moeten worden voordat iets in de praktijk kan worden toegepast. Ook deze groep heeft ‘geleerd voor het leven’!