Genderkoek

In opdracht van het COC-Deventer (Cultuur- en Ontspannings Centrum) maakte een aantal leerlingen uit de tweede klas een voorlichtingsfilm. De groepjes mochten zelf kiezen waar ze een voorlichtingsfilm over wilden maken.

Vroeger was het COC een verhullende naam voor een vereniging voor homoseksuelen. Tegenwoordig is de vereniging openbaar voor de LHBTQI+ gemeenschap. Tijdens gastlessen is uitgebreid gesproken over de betekenis van alle letters en is er aan de hand van een ‘genderkoek’ aandacht besteed aan genderidentiteit, aantrekking, geslacht en uitstraling. Na een inspirerende gastles, waarbij er ook ruimte was voor persoonlijke verhalen, kozen de leerlingen een onderwerp voor hun voorlichtingsfilm en de doelgroep. Ze bepaalden of ze de breedte in zouden gaan of op een deelonderwerp de diepte in. Dit resulteerde in een aantal educatieve filmpjes die het COC kan gebruiken voor voorlichting op andere scholen. Een voorbeeld van een voorlichtingsfilmpje, met toestemming van de leerlingen, zie je hier: