Iedereen heeft talent

Sommige leerlingen hebben een zichtbaar talent: denk bijvoorbeeld aan Adam die prachtig piano speelt, Rens die uitblinkt in atletiek of Lenthe die prachtige tekeningen en schilderijen maakt.
Maar … talent uit zich niet alleen in opvallende prestaties. Het wordt bijvoorbeeld ook zichtbaar in maatschappelijke betrokkenheid of persoonlijke ontwikkeling. Dat geldt voor iedereen! Alleen is het soms best moeilijk om je eigen talent te herkennen. Het is ook een paradox: om je eigen talent te kunnen zien heb je vaak een ander nodig die je erop wijst. Dat is een zoektocht en een mooie uitdaging om samen aan te gaan. Twee collega’s zijn deze uitdaging aangegaan: mevrouw de Jager heeft mijnheer ter Horst geholpen zijn talent onder woorden te brengen door het stellen van vragen. In eerste instantie vond hij het lastig om antwoord te geven op de vraag wat zijn talent is. Na wat doorvragen en suggesties van haar kant (welke talenten zíj bij hem zag), wisten ze samen zijn talenten te verwoorden:

Mw. de Jager: Wat is jouw talent?
Dhr. ter Horst: Mijn talent is organiseren, structureren en overbrengen. Dus iets goed overdenken, voorbereiden en dan overbrengen op anderen.

Mw. de Jager: Hoe weet je dit of waar merk je dat aan?
Dhr. ter Horst: Dat merk ik aan de feedback van collega’s. Ik krijg terug dat ik goede plannen kan maken, en die vervolgens kan presenteren op een overzichtelijke en enthousiaste manier. Van mijn leerlingen hoor ik dat ze enthousiasme een belangrijke kwaliteit vinden.

Mw. de Jager: Wanneer ben je helemaal op je best?
Dhr. ter Horst: Op mijn best ben ik als ik voor een groep mag spreken. Als ik weet dat mijn voorbereiding op orde is, kan ik gaan ‘freewheelen’ in interactie met het publiek.

Mw. de Jager: Wat heeft je talent je gebracht?
Dhr. ter Horst: Mijn talent heeft me veel gebracht. Mijn baan in het onderwijs, onder andere. Maar ook dat ik het leuk vind om me voor een organisatie in te zetten. Dat doe ik bijvoorbeeld in het bestuur van het popkoor waar ik in zing. Samen met de leden leiden we een brede dialoog over waar we naartoe willen werken.

Bij ons op school vinden we het belangrijk dat je de ruimte krijgt om jezelf (beter) te leren kennen. Wat vind je leuk of lastig en op welke manier onderscheid je je van andere leerlingen? Om daar achter te komen, is het belangrijk om nieuwsgierig te zijn. Nieuwsgierig naar je eigen ‘ik’, maar ook naar anderen. Naar je omgeving en de maatschappij. Vanuit deze betrokkenheid zorgen we er samen voor dat jij, zoveel mogelijk op jouw eigen manier, een stapje verder zet in jouw persoonlijke ontwikkeling.

Als je weet hoe je in elkaar zit en hoe je jezelf kunt motiveren, kun je alles aan!