Kritisch denken over een duurzame oplossing

Wat is duurzaam? Hoe gaat de natuur om met energie? Hoe zorg je ervoor dat je met jouw acties minder impact hebt op het milieu? Om deze vragen draait het duurzaamheidsproject in de derde klas. Leerlingen ontwerpen en bouwen een prototype als oplossing voor een maatschappelijk probleem. Ze gebruiken hiervoor zo veel mogelijk kringloopmateriaal. Tijdens een duurzaamheidsmarkt op school zijn hun ontwerpen te bewonderen.

De module start in de aula met een aantal filmpjes. In het programma ‘Testcase’ wekt Harry Lavreysen op een verbouwde hometrainer energie op voor het aandrijven van een stofzuiger. We bekijken een filmpje over het geven van een presentatie, en dan vooral hoe het niet moet. Hilariteit alom bij Guido Weijers en zijn spreekbeurt over de kip. Arnout van de Bossche legt uit waarom Powerpoint de doodsteek kan zijn van de boodschap die je wilt overbrengen. Daarna gaan de leerlingen met elkaar in gesprek. Aan de hand van filmpjes van Arjan Lubach bespreken ze waar ze zelf staan en wat ze kunnen verbeteren.

Het tweede deel van project gaat over energieomzettingen in het lichaam en duurzame energie bij de mens. In een projectjournaal wordt vastgelegd welke stappen doorlopen worden. Vanaf de derde week gaan de leerlingen bezig met het eindproduct: een duurzame oplossing vinden voor een probleem in de gemeente Apeldoorn. Een prototype is verplicht. Om verder te mogen werken geeft elk groepje een pitch.

Tijdens het laatste lessenblok presenteren de leerlingen hun prototypes op de duurzaamheidsmarkt. De eindproducten en het verhaal erachter worden beoordeeld op:

• de toepasbaarheid in de praktijk
  • de afwerking en werking van het prototype
  • de wetenschappelijke achtergrond van het product
  • de manier van presenteren

Docent Maarten: “Wij waren bij veel projecten onder de indruk van de creatieve en werkzame oplossingen. Mooi om te zien dat er zo divers naar problemen werd gekeken. Zo kreeg de school een duurzaam groen dak en werden oplossingen aangedragen voor vervoersproblemen, plastic afval in zee, duurzaam snoep uit de omgeving en nog veel meer.”

Op de foto zie je een voorbeeld van een plantenbak die je op een plat dak kan zetten of juist in de omgeving rondom de school. Hiermee wordt de biodiversiteit bevorderd en komen er meer vlinders in de omgeving.