Op onze school kan je rekenen

In maart hebben de leerlingen uit de eerste en tweede klas meegedaan aan de W4 Kangoeroe: de Wereld Wijde Wiskunde Wedstrijd Kangoeroe. Alle deelnemers aan deze wedstrijd vullen op dezelfde dag hun vragenblad in. Voor elke vraag zijn er 5 antwoordmogelijkheden. De eerste vragen zijn makkelijk, daarna worden ze steeds lastiger. De beste 200 leerlingen worden uitgenodigd voor de Junior Wiskunde Olympiade (JWO). Maar liefst vijf leerlingen van onze school ontvingen een uitnodiging om deel te nemen. Vier van hen vertrokken op zaterdag 3 juni naar de VU in Amsterdam.

Na de ontvangst in Amsterdam stond eerst een lezing in de collegezaal op het programma. Daarna gingen Ian, Timo en Phaedra (klas 1) en Dagwin (klas 2) naar een andere ruimte om het eerste deel van de meerkeuze opgaven te maken. Na de lunch werden de open opgaven van deel 2 gemaakt en was er een workshop van Vierkant voor Wiskunde, voordat iedereen weer aan mocht sluiten voor de prijsuitreiking in de collegezaal.

Bij de prijsuitreiking mocht de top 10 per leerjaar een cadeau in ontvangst komen nemen. De top 3 kreeg tevens een oorkonde en een medaille. Bij klas 2 werd Dagwin naar voren geroepen om de zilveren medaille in ontvangst te nemen voor zijn tweede plaats met 22 van de 40 te behalen punten.

Dagwin van den Berg (2C) tweede van Nederland bij JWO

Bekijk hier opgaven en antwoorden van eerdere wedstrijden in het JWO archief.