Pianospelen geeft Adam vleugels

Talentontwikkeling is niet alleen versterken waar je al goed in bent. Het gaat er om dat je je kwaliteiten inzet om te groeien. Daarom is het belangrijk dat je eerst jezelf goed leert kennen. Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Het gaat dan over het proces om je motivatie te begrijpen en toe te passen. Talentontwikkeling is daarmee een doel voor iedereen. Gymnasium Apeldoorn biedt veel ruimte om je talenten optimaal te ontwikkelen.

Neem Adam … Hij zit in de eerste klas en zijn grootste passie is pianospelen. Een leven zonder piano kan hij zich niet meer voorstellen. Zijn moeder leerde hem de basis en op zijn tiende is hij aangenomen de bij De Sweelinck Academy, de Jong Talent Opleiding van Het Conservatorium van Amsterdam. Adam heeft deelgenomen aan verschillende concoursen. Hij was te gast bij Podium Witteman, een bekende tv-show. Tijdens het PianoFest Concours 2019 heeft hij de 1ste prijs gewonnen, tijdens het Princes Christina Concours 2021 heeft hij de 1ste prijs gewonnen in de finale Regio Oost en de 2de prijs in de Nationale Finale. In 2021 won Adam Het Koninklijk Concertgebouw Concours.

‘Ik ontving een brief met lovende woorden van de Burgemeester van Apeldoorn. Dat is superleuk en dat bemoedigt mij om weer verder te gaan. Door deze concoursen te winnen heb ik de mogelijkheid gekregen om soloconcerten te geven in diverse concertzalen van Nederland, waaronder De Spiegelzaal en De Kleine zaal van Het Concertgebouw in Amsterdam, Het Muziekgebouw op Het IJ en Musis Sacrum in Arnhem. Ook word ik regelmatig uitgenodigd voor optredens op Radio 4live en Festivals van klassieke muziek, zoals Het Grachtenfestival in Amsterdam.

Afgelopen seizoen was heel bijzonder voor mij. Ik heb twee solistische optredens mogen geven met twee prachtige orkesten: Het Concertgebouw Kamerorkest en Het Britten Jeugd Strijkorkest. Een aantal van deze optredens zijn op YouTube te beluisteren. Komend seizoen heb ik weer veel optredens gepland staan. Dan komt één van mijn dromen uit. Ik mag namelijk optreden in De Grote zaal van Het Concertgebouw in Amsterdam! Dat is een heel bijzondere plek voor mij, omdat ik daar vaak optredens van beroemde musici bijwoon. Ook mijn favoriete pianisten Vladimir Horowitz en Daniil Trifonov hebben daar opgetreden.

Vaak krijg ik de vraag hoe ik alles combineer. Het is niet makkelijk, maar het zijn wel dingen die ik leuk vind. Daardoor ben ik bereid om er veel voor te doen. Ook op school vind ik veel dingen interessant, voornamelijk vreemde talen. Ik wil graag meer talen vloeiend leren spreken. Ik probeer school en de Jong Talent Opleiding met elkaar te combineren door goed te plannen. Daarbij krijg ik hulp van mijn ouders. Dat vind ik fijn, omdat ik dingen dan stuk voor stuk netjes af heb. Dat geeft me een gevoel van voldoening en tegelijkertijd houd ik meer vrije tijd over om andere dingen te doen. Bijvoorbeeld een potje gamen met mijn broers of met vrienden naar de bioscoop gaan. Natuurlijk gaat mijn planning niet altijd vlekkeloos. Soms heb ik gewoon geen zin in het één of het ander. Dan denk ik aan de leuke kanten van mijn bezigheden en dát geeft mij weer de kick om verder te gaan.’

Groetjes van Adam Akopian, klas 1A