Provinciaal Jeugddebat

Ieder jaar organiseert de NJR (Nationale Jeugdraad) het Provinciaal Jeugddebat. Op deze dag denken leerlingen mee over maatschappelijke thema’s die spelen in de provincie en proberen zij de politici te overtuigen van hun ideeën.

Onze school doet altijd mee aan het Provinciaal Jeugddebat Gelderland. Op 1 december reizen Julotte, Sweder, Hosam, Caesarea, Lieselotte, Saar, Jessy, Anna, Margriet, Micha, Nick en Alec af naar het provinciehuis in Arnhem. Daar worden ze ingedeeld in fracties en iedere fractie behandelt een ander thema. Vaak zijn dat plannen over onderwerpen waar politici van de provincie zelf niet uitkomen. Bijvoorbeeld over duurzaamheid, verkeer & vervoer of sport. Om tot een goed voorstel te komen worden de leerlingen geholpen door oud-deelnemers van eerdere debatten.

Na de lunch volgt het debat met de Statenleden. Samen met hun fractieleden krijgen de leerlingen de kans om te vertellen wat ze belangrijk vinden en welke oplossingen zij zien. De leerlingen die dit het best doen, worden uitgenodigd om de provincie te vertegenwoordigen in de Tweede Kamer tijdens het Nationaal Jeugddebat.

Voor Alec is het niet de eerste keer in het provinciehuis. Vorig jaar mocht hij zelfs meedoen aan het Nationaal Jeugddebat zoals je kunt zien in onderstaand filmpje.