Urbs Aeterna

Voor veel leerlingen is de Romereis het hoogtepunt in hun schoolcarrière. In de ‘Eeuwige Stad’ zien ze de wereld van de Grieken en Romeinen in de praktijk, net als latere periodes zoals Middeleeuwen, Renaissance en Barok. Hun eigen docenten leiden hen langs beroemde monumenten zoals het Pantheon en het Forum Romanum, het Vaticaan en vele kerken. Ze bekijken verschillende bouwstijlen en prachtige kunstwerken, van bijvoorbeeld Bernini, Michelangelo en Caravaggio. Alles wat ze de afgelopen jaren geleerd hebben over de Romeinse geschiedenis, cultuur en kunst wordt tot leven gebracht. Dit jaar hebben we gekozen voor een milieuvriendelijkere manier van reizen: de trein. Lees hieronder het verslag van Thijs, docent klassieke talen.

“In april zijn we voor het eerst in jaren weer met de trein naar Rome afgereisd! 96 leerlingen vertrokken met 9 begeleiders op een 24-urige odyssee naar de Urbs Aeterna. Onderweg streden we met toeristen die op onze gereserveerde plekken zaten. We zochten hongerzuchtig naar een plekje om lekker én snel te eten tijdens onze overstappen. We probeerden rust te vinden in een knusse treincabine met 6 ligbedden, waarvoor leerlingen (en begeleiders) boven de 1,80m een bezoek aan Procrustes zouden moeten brengen om in hun bed te passen.

Moe en enthousiast arriveerden we ’s ochtends vroeg op Termini. Daarna gingen we naar het hotel om even lekker bij te slapen… haha, nee natuurlijk niet. Strijden zouden we. Gymnasiasten zijn doorzetters, bikkels, taaie zielen. We gingen gelijk op pad voor het eerste dagprogramma, dat ons naar het Forum, de Capitolijnse musea en een scala aan kerken bracht. De zon lachte ons de hele dag tegemoet. Het loopgroepje van mevrouw Visser en Stahlie was stout geweest en had hun dagprogramma omgegooid. Daardoor kwamen ze niemand minder dan de Paus tegen in de Santa Maria Maggiore!

In de loop van de week hebben we in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk bekeken in Rome, Pompeï en op de Vesuvius. Op Palmzondag hebben we de heilige mis mee mogen maken op minder dan twintig meter van de colossale zuilen van de Sint Pieter af. Mevrouw Uil zat bijna bij de paus op schoot. Mevrouw Rietdijk en meneer Wolters zijn met de tifosi naar AS Roma – Sampdoria geweest. Meneer van Klaveren en Verasdonck hebben een toeristische trekpleister nagebootst, nadat zij zagen dat er een lange rij voor stond. Leerlingen relaxten in de romantische Giardino degli Arancini, renden de longen uit hun lijf in het Circus en rapten in het theater.”

Het was een geslaagde reis! Benieuwd naar de hele week? Bekijk het verhaal op onze instapagina en zie hoe het olifantje Bernini de reis met deze toffe vijfdejaars heeft beleefd.