In opleiding tot wereldburger | Jezelf en je omgeving sterker maken

In het Provinciaal Jeugddebat kunnen alle jongeren van 12 tot 18 jaar meedenken over maatschappelijke thema’s, leeftijdsgenoten uit de provincie ontmoeten én kennismaken met de politiek. Nova, Marescha, Kevin, Marija en Leviano overtuigden politici van de provincie Gelderland van hun ideeën en inzichten.

Je talenten kennen en inzetten

Centraal bij het Provinciaal Jeugddebat staat het ontdekken van ieders sterke punten en het vormen van een eigen mening. Door zichzelf en de ander beter te leren kennen, kunnen de deelnemers tijdens het debat de rol aannemen die het beste bij hen past. Samen proberen ze de politici te overtuigen van hun ideeën. Ze worden daarbij begeleid door ervaren procesbegeleiders, vaak zijn dat oud-deelnemers van eerdere jeugddebatten.

De maatschappij, dat ben jij

Onze school doet altijd mee aan het Provinciaal Jeugddebat. De leerlingen reizen dan af naar het provinciehuis om daar samen met andere jongeren de zetels van politici in te nemen. Ze krijgen de kans om te vertellen wat ze belangrijk vinden en welke oplossingen zij zien. Normaal gesproken wordt deze dag in het provinciehuis georganiseerd. In verband met de Corona maatregelen werd het dit jaar een digitale bijeenkomst. Op 14 januari werden de leerlingen van de verschillende scholen eerst in fracties onderverdeeld. Iedere fractie behandelde een ander thema. Dit thema gaat over plannen waar de politici van de provincie zelf niet uit komen en kan bijvoorbeeld te maken hebben met duurzaamheid, verkeer & vervoer of sport. Onze leerlingen mochten zich op het openbaar vervoer storten. Hoe trek je meer reizigers?

Van provinciehuis naar Tweede Kamer

Nova, Marescha, Kevin, Marija en Leviano begonnen met het analyseren van het probleem, daarna in oplossingen denken en vervolgens bedenken wat daar tegenin gebracht kon worden. Dat laatste moesten zij van tevoren doen, omdat zij professioneel werden bevraagd door een aantal statenleden en de commissaris van de koning. Het was mooi om te zien hoe onze fractieleden met verhitte koppies in hun scherm tuurden. En met resultaat! Ze mochten hun plannen live in het provinciehuis toelichten en verder uitwerken *. Nova en Marescha zijn geselecteerd om deel te nemen aan het nationaal jeugddebat. Een weekendtraining en daarna naar Den Haag om kennis te maken met Kamerleden.

Het Provinciaal Jeugddebat waar onze leerlingen uit de onderbouwklassen aan meedoen is een mooie voorbereiding op de echte debatwedstrijden zoals Op weg naar het Lagerhuis of het Model European Parliament (MEP). We verwachten in de toekomst nog veel te horen van onze fractieleden!

* Op 23 februari zijn de leerlingen naar het provinciehuis geweest om hun voorstel toe te lichten aan de statenleden tijdens een Statenvergadering: https://channel.royalcast.com/gelderland/#!/provinciegelderland/20220223_1

Op onderstaande foto zijn onze fractieleden te gast in het provinciehuis om hun plannen verder uit te werken. De Statenleden gaan een initiatiefvoorstel indienen om 3 proefprojecten in het OV uit te voeren.

Lees hier meer in het nieuwsbericht van de Provincie Gelderland. Ook in het Vakblad voor Stads- en Streekvervoer wordt aandacht besteed aan de voorstellen om het openbaar vervoer veiliger te maken.