Het Gymnasium Apeldoorn is een Geo Future School (GFS). Juist in deze tijd vinden we het belangrijk dat leerlingen kennismaken met de grote uitdagingen waar wij als samenleving voor staan: duurzaamheid, gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Grote begrippen, maar ze doen er natuurlijk echt toe.
De school maakt deel uit van de maatschappij en daarom zoeken we nadrukkelijk de verbinding met de buitenwereld. In veel lessen en buitenschoolse activiteiten besteden we aandacht aan complexe vraagstukken. Zo wordt het onderwijs levensecht en actueel, relevant en uitdagend. Geo Future School is onderwijs dat midden in de maatschappij tot stand komt.
Het Gymnasium Apeldoorn motiveert de leerlingen om na te denken over hun eigen rol binnen de wereld. We willen de leerlingen opleiden tot kritische burgers. Dat maakt onze school bijzonder en daarom hijsen wij vol trots de vlag van Geo Future School.
Leerlingen uit de derde klas hebben in het GFS project ‘wateroverlast’ onderzoek gedaan in hun eigen omgeving. Ze hebben nagedacht over oplossingen om plekken waar wateroverlast wordt ervaren te benutten en in te zetten op plekken waar tijdens droogte watertekorten kunnen ontstaan.
Geo Future School: meedenken over wateroverlast in je eigen omgevingVoor het GFS project over globalisering en mondiale rechtvaardigheid bedachten Jochem en zijn groepje het Fairtrade kooktoernooi voor alle leerlingen van middelbare scholen in Apeldoorn. Voorwaarde om mee te doen, is dat er minstens één Fairtrade product gebruikt wordt tijdens het koken.
Geo Future School: bijdragen aan het maken van Fairtrade keuzesBij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten van levensbelang. Hoe sneller er wordt gestart met reanimeren, hoe groter de kans op overleven. Het Gymnasium Apeldoorn neemt deel aan het project ‘Reanimatie-onderwijs op scholen’ (ROOS) van de Hartstichting. Elk jaar wordt in klas 4 een les reanimatie verzorgd in samenwerking met cardiologen en ambulancemedewerkers van Gelre Ziekenhuizen Apeldoorn.
Geo Future School: leren voor het levenLeerlingen uit klas 4 hebben deelgenomen aan een onderzoek in opdracht van de gemeente Apeldoorn naar een gezonde en duurzame schoolomgeving. Met de input van onze leerlingen brengen de studenten van de Wageningen Universiteit een advies uit aan de school en de gemeente (en wellicht de supermarkten…)
Geo Future School: input leveren voor een gezonde schoolomgeving