Altijd een luisterend oor

Eigenlijk heb je in klas 1 geen twaalf maar dertien vakken. Er staat ook een ‘talentuur’ op je rooster. In die uren praat je met je mentor en je klasgenoten over je beleving van school. Hoe het in de klas is, hoe de docenten zijn en of het allemaal een beetje lukt. De mentor is er altijd voor jou. Als je een luisterend oor nodig hebt. En om je te coachen en te helpen om jouw doelen te bereiken. Natuurlijk heeft je mentor ook regelmatig contact met je ouders en je docenten. Samen zorgen zij ervoor dat jij het beste tot je recht komt op school.

Je grote broer en zus op school

Leerlingbegeleiders Leroy en Fabiënne

Klassen hebben niet alleen een mentor. Vanaf het begin zijn er ook twee leerlingbegeleiders, een jongen en een meisje uit klas 5. Als een grote broer en zus loodsen ze jou door het eerste jaar heen. Ze kunnen je veel vertellen over school én ze gaan mee op kennismakingskamp. Leroy en Fabienne zijn ook leerlingbegeleider. Ze weten precies wat er in hun klas speelt: “Het is superleuk, want we bouwen echt een band op met de leerlingen. Wij zijn er om ze te helpen met van alles. Soms klop je gewoon makkelijker aan bij je leerlingbegeleider dan bij je mentor.” En hoe is het voor de leerlingen? Mylène vertelt: “Door de leerlingbegeleiders heb je het gevoel dat je niet alleen op school bent. Zeker aan het begin van het schooljaar.” En Roxy schakelde een leerlingbegeleider in voor bijles wiskunde; dat ging heel snel en gemakkelijk!

Bijles van een ouderejaars

Tijdens je tijd bij ons op school kan het voorkomen dat een bepaald vak niet zo lekker loopt. Dat je net even wat extra uitleg nodig hebt om het echt goed te snappen. Soms lukt het weer als je met een klasgenoot samen huiswerk maakt. Of als je wat uitleg krijgt van je ouders. Het is ook mogelijk om bijles te krijgen van een ouderejaars. Bijles krijgen van iemand die een paar klassen hoger zit, heeft een groot voordeel. Zij weten welke stof belangrijk is en waar je extra op moet letten.
Bram: “In de derde klas ben ik begonnen met bijles geven, eerst voor de vakken Nederlands en wiskunde, later ook Latijn en Grieks. Aan de hand van voorbeelden of vergelijkingen geef ik op verschillende manieren uitleg bij het maken van een opdracht. Zelf heb ik niet de ambitie om les te gaan geven, al is het wel een optie die ik in mijn achterhoofd houd, aangezien het me best leuk lijkt.”

Nog twee belangrijke mensen

Iedereen op school kent hem: de claviger. Dat is het Latijnse woord voor sleuteldrager. Oftewel, de steun en toeverlaat van alle leerlingen. Hij zorgt ervoor dat alles op school – zoals beamers, laptops, verlichting – goed is geregeld. Het contact met leerlingen vindt de claviger het belangrijkste in zijn werk: “Zij staan bij mij echt op nummer 1! Als ze ’s ochtends binnenkomen zeg ik ze allemaal gedag. Als ze een rekenmachine nodig hebben leen ik die uit. En als ze een lekke band hebben, help ik met plakken.” Zit je eenmaal in de derde, dan is er nog zo’n rots in de branding: de decaan. Dat is degene die je helpt bij het kiezen van je vakkenpakket; de profielkeuze voor de bovenbouw.Ook voor je vervolgopleiding kun je met al je vragen terecht – heel handig dus!

Wil je meer weten over begeleiding, profielkeuze, dyslexie of huiswerkbegeleiding? Of nog meer lezen over Gymnasium Apeldoorn? Neem dan een kijkje in de schoolgids.