Door vallen en opstaan ​​jezelf leren kennen

Dinsdag 15 maart was een spannende dag voor Evi en Karlijn uit klas 6. Zij gingen op voor hun HPG-examengesprek. Het HPG is een programma van de SHZG, Stichting Het Zelfstandig Gymnasium. Leerlingen kunnen hiervoor een eigen project aandragen. Het project moet wel voldoen aan een aantal eisen en één daarvan is dat binnen het project competenties ontwikkeld kunnen worden, bijvoorbeeld creëren, kennis vergaren, samenwerken en leidinggeven. Ook is het de bedoeling dat de leerlingen hun groei in beeld brengen en daarop reflecteren.

Binnen het HPG kunnen leerlingen buiten de bubbel van het gymnasium aan de slag. Vanuit onze school krijgen ze tijd en begeleiding van Cees Kamp en Maarten Huizinga. In overleg kunnen bepaalde vakken in minder uren gevolgd worden en die tijd wordt dan aan het HPG-project besteed. In klas 4 worden de leerlingen geselecteerd aan de hand van een pitch die ze houden voor de groep. Daarna hebben ze tot halverwege klas 6 de tijd om te werken aan het project en daarin zoveel mogelijk te leren over zichzelf.

Het HPG-project van Karlijn gaat over keuzes maken: ‘De weg naar een keuze over keuzes’. Evi heeft een thriller geschreven over vier 4 vriendinnen op examenreis naar Aruba.
De afgelopen jaren waren niet makkelijk voor Evi en Karlijn en ook het examen was erg spannend. We zijn heel erg trots dat zij hebben doorgezet en hun HPG-project succesvol hebben afgerond. We hopen dat het doorzettingsvermogen van deze twee leerlingen, Karlijn en Evi, de maat moge zijn voor veel van onze leerlingen!

Evi: ‘Het Honours Programma van de Gymnasia draait vooral om zelfontplooiing. Het HPG is de perfecte gelegenheid om de uitdaging aan te gaan en iets te doen wat je eigenlijk altijd al wilde doen. Je kan zoveel kanten uit met dit project. Dat maakt het juist zo leuk. Je kan iets doen wat jou echt interesseert. Ik ben uitgekomen bij het schrijven van een jeugdthriller, omdat ik dit zelf het liefst lees. Hierdoor is het erg persoonlijk, en voor mij het interessantst om te doen. Toen ik eenmaal wist wat ik wilde doen, moest ik mijn idee helemaal uitwerken en een plan van aanpak maken. Uiteindelijk is het een kwestie van gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt.
Het fysieke resultaat van het HPG is het eindproduct, in mijn geval een boek, maar het brengt veel meer dan dat. Wie ben ik? Dat is de vraag die centraal staat. Door vallen en opstaan ​​leer je jezelf kennen en krijg je inzicht in wie je nou eigenlijk bent. Met dit project leer je echt voor het leven. Als mens ben je eigenlijk je hele leven bezig met ontwikkelen, maar met het HPG heb ik grote stappen kunnen zetten. Daarom ben ik erg dankbaar dat ik deze kans heb gekregen.’

Karlijn: ‘Mijn HPG ging over keuzes maken. Want hoe maak je eigenlijk keuzes? Wie ben ik? Vanuit die vragen heb ik diverse rijke projecten gedaan die ik heb verbonden tot een geheel, namelijk mijn HPG.’