De Wet passend onderwijs verplicht alle scholen om een Schoolondersteuningsprofiel op te stellen en minimaal eens per vier jaar bij te stellen.
Sinds augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs officieel van kracht. Deze wet gaat over de organisatie van onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De middelbare scholen in Apeldoorn, Epe en Voorst delen de verantwoordelijkheid voor de invoering van passend onderwijs. Daarom is het samenwerkingsverband opgericht.
Extra ondersteuning kan bijvoorbeeld bestaan uit extra begeleiding op school, aangepast lesmateriaal, scholing of inzet van hulpmiddelen en ambulante begeleiding in de vorm van arrangementen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke basisondersteuning en extra ondersteuning het Gymnasium Apeldoorn kan bieden.
Als een leerling ondersteuning nodig heeft wordt eerst gekeken hoe de basisondersteuning op de eigen school daarbij kan helpen. Het niveau van basisondersteuning is in gezamenlijkheid met alle scholen vastgesteld door het samenwerkingsverband (SWV). In de basisondersteuning staat bijvoorbeeld beschreven dat leerlingen tijdelijk ondersteuning kunnen krijgen bij hun huiswerk, het gebruik van hun agenda of een training kunnen volgen. De basisondersteuning is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Het SWV bewaakt of het niveau van de basisondersteuning op iedere school aanwezig is. Het niveau van basisondersteuning is vastgesteld per schoolsoort. Met een goede basisondersteuning kunnen veel problemen in de toekomst voorkomen worden. Meer leerlingen vinden en behouden hiermee hun plek in het regulier onderwijs en hebben daarmee een betere basis voor de toekomst. Een basisondersteuning van hoog niveau maakt het tegelijkertijd gemakkelijker voor leerlingen om over te stappen van het speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs. Als blijkt dat de basisondersteuning onvoldoende ondersteuning biedt, dan wordt gekeken welke extra ondersteuning er ingezet kan worden.
Als de basisondersteuning niet voldoende is, wordt extra ondersteuning binnen de school ingezet. Denk bijvoorbeeld aan gebruik mogen maken van het adiutorium of de inzet van een orthopedagoog of GZ-psycholoog. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke basis- en extra ondersteuning de school kan bieden.
Het ondersteuningsteam van het Gymnasium bestaat uit:
Adiutorium
Het adiutorium is een lokaal in school waar leerlingen met een ondersteuningsbehoefte gebruik van kunnen maken. Het geeft invulling aan diverse ondersteuningsbehoeften, bijvoorbeeld leerlingen die overprikkeld raken kunnen even een time-out nemen of leerlingen die moeite hebben met opstarten vanwege angstklachten kunnen hier opstarten. Leerlingen mogen alleen op indicatie van het ondersteuningsteam hiervan gebruik maken.
De afgelopen jaren hebben we het aantal thuiszitters zien toenemen. De redenen hiervoor zijn divers. Het doel is in lijn met de inzet van passend onderwijs en het verminderen van drop-outcijfers.
In 2023-2024 is er een start gemaakt met de implementatie van de MAZL-werkwijze om ongeoorloofd schoolverzuim te voorkomen en terug te dringen. Mazl staat voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met Mazl wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. School, JGZ-instellingen en de gemeente werken samen om snel problematiek te herkennen en een passende oplossing te vinden. MAZL zal worden geïmplementeerd in de onderbouw.
In het schooljaar 2024-2025 willen we in klas 1 en 2 peergroupen opzetten en uitvoeren voor hoogbegaafde leerlingen. Het opzetten van een peergroup voor hoogbegaafden kan een waardevolle stap zijn om te zorgen voor de juiste ondersteuning en stimulatie van hun intellectuele en sociale behoeften.
In het SOP van het Gymnasium Apeldoorn staat de complete uitleg. Wij stellen het eens per vier jaar bij en schetsen ook de ontwikkelingen binnen school.
Wilt u meer weten over hoe wij onze ondersteuning inrichten, lees hier dan meer.