Een spannende dag

28 januari was een spannende dag voor de examenleerlingen die deelnemen aan het Honours programma van de Zelfstandige Gymnasia (HPG). Docenten van diverse gymnasia kwamen online bij elkaar om alle portfolio’s te beoordelen. Hierin beschrijven de leerlingen hoe ze de afgelopen vier jaar aan hun HPG-project hebben gewerkt en welke competenties ze hebben versterkt. Wat zijn we trots op onze leerlingen! Maandag 15 maart was het weer tijd voor de HPG-examen gesprekken. Na het inleveren van hun portfolio kregen onze leerlingen feedback van de examinatoren. Tijdens het gesprek vertellen eerst de leerlingen over het project. Daarna worden er op een waarderende manier vragen gesteld over het proces. Welke leerstappen hebben ze genomen en welke inzichten kregen ze daardoor over zichzelf. Dus petje af … Yvonne, Rozemarijn, Marije, Kanu en Marcus! Knap hoe jullie hebben volgehouden in een lastige tijd. Jullie krijgen straks een diploma met Honours. Normaal gesproken trakteren de HPG-begeleiders Cees Kamp en Maarten Huizinga op een etentje om het af te sluiten. Dat houden jullie dus nog tegoed!

Yvonne is een van de leerlingen die opgaat voor het examen. “Mijn eindproduct is een podcast geworden over duurzaamheid. Door de interviews die ik hiervoor heb gehouden en de research die ik heb gedaan, ben ik nog meer geïnteresseerd geraakt in het onderwerp. En dat is precies wat HPG me heeft geleerd. Als ik iets leuk vind, ga ik er vanzelf tijd in steken en met veel plezier aan ‘werken’. Daarnaast blijf ik me altijd uitspreken over onderwerpen die ik belangrijk vind. Daar heeft het HPG project me zeker bij geholpen!”
Lees hier het verhaal van Yvonne.

Het HPG is een programma van de SHZG, Stichting Het Zelfstandig Gymnasium. Leerlingen kunnen hiervoor een geheel eigen project aandragen. Het moet wel voldoen aan een aantal eisen en één daarvan is dat binnen het project competenties ontwikkeld kunnen worden, bijvoorbeeld creëren, kennis vergaren, samenwerken en leidinggeven. Ook is het de bedoeling dat de leerlingen hun groei in beeld brengen en daarop reflecteren. En er is een relevante derde die het project inhoudelijk begeleidt en kan aangeven hoe de leerling inhoudelijk gegroeid is.

Binnen het HPG kunnen leerlingen buiten de bubbel van het gymnasium aan de slag. Vanuit onze school krijgen ze tijd en begeleiding van Cees Kamp en Maarten Huizinga. In overleg kunnen bepaalde vakken in minder uren gevolgd worden en die tijd wordt dan aan het HPG-project besteed. In klas 4 worden de leerlingen geselecteerd aan de hand van een pitch die ze houden voor de groep. Daarna hebben ze tot halverwege klas 6 de tijd om te werken aan het project en daarin zoveel mogelijk te leren over zichzelf.

In examengesprekken met andere leerlingen uit het land wordt duidelijk dat het HPG zorgde voor extra motivatie voor de andere schoolvakken. Doordat leerlingen vertrouwen kregen van docenten en iets op een meer eigen manier aanpakten, waren de lessen die ze volgden veel effectiever.