Het ontwikkelen van burgerschap gaat door het te doen! Leerlingen leren door op te groeien in een omgeving die ze stimuleert om betrokken te zijn, te participeren en bij te dragen aan de gemeenschap. Gymnasium Apeldoorn is hiervoor een mooie vrijplaats: in de klas, in de jaarlaag en in de school als geheel. Jonge mensen, die door vrijdenken en samen in beweging zijn, zichzelf en hun omgeving sterker maken. In de eerste klas kunnen leerlingen al zelf inbrengen in hoe zij hun talenten willen ontwikkelen. Wij staan daarmee in een oude, maar springlevende onderwijstraditie. Contextrijk maatwerk maakt lessen maatschappelijk en relevant. Leerlingen worden nieuwgieriger tonen steeds meer interesse.
Als school zijn we een sterke, sociale gemeenschap. Leerlingen hebben de ruimte om te zijn wie ze zijn en hebben begrip en respect voor elkaar. Dat zie je al bij de open dag, waar ze trots onze school laten zien. Je ziet het bij de leerlingbegeleiders; ervaren leerlingen uit de bovenbouw die nieuwe leerlingen wegwijs maken. Helpen bij activiteiten, bijles geven, deelnemen aan medezeggenschap. Deze micro-betrokkenheid wordt steeds groter en vindt via de maatschappelijke stage en loopbaanoriëntatie ook buiten school plaats. Gestructureerde participatie maakt Gymnasium Apeldoorn tot een levensechte leerschool. Meedoen nodigt uit om jezelf te laten zien in de wereld.
Door de module ‘Water in Apeldoorn’ kwam Emma uit klas 5 in aanraking met het Waterschap Vallei en Veluwe. Nu zit ze al anderhalf jaar in het jeugdbestuur van het waterschap. Lees hier het verhaal van Emma.